13 Μαΐ 2021

ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΣΤΕΙΛΑΜΕ  ΣΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ

ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΕ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΑΝΑΚΟΥΦΙΣΗ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ


Πανσαλαμίνιος Σύλλογος «Ενότητα και Δράση»

για την επίλυση του δασικού προβλήματος.

Email   enotitasalaminas@yahoo.gr

 

Προς

Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας  κ. Κων. Σκρέκα

Κοιν:

Πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη

Υφυπουργό Περιβάλλοντος κ. Αμυρά Γεώργιο

Υφυπουργό Περιβάλλοντος κ. Ταγαρά Νικόλαο

Γενικό Γραμματέα Υπουργείου Περιβάλλοντος κ. Αραβώση

Βουλευτές Β Πειραιά

Περιφερειάρχη Αττικής κ. Πατούλη Γεώργιο

Αντιπεριφερειάρχη Νήσων κα Μπόγρη  Βασιλική

Μ.Μ.Ε

 

 

 

Κύριε Υπουργέ                                                                 Σαλαμίνα    10/5/2021

 

Μετά τις επιστολές μας από 31/3 και  9/4 και αφού σας ευχαριστήσουμε  για την απάντηση σας από 16/4 (γραφείο Υφυπουργού κου Αμυρά), θέλουμε να σας καταθέσουμε συγκεκριμένες προτάσεις για τους δασικούς χάρτες του νησιού μας , οι οποίοι έχουν δημιουργήσει σύγχυση και αγωνία στους πολίτες.

 

Mε ικανοποίηση διαβάσαμε ότι «παύουν» να χαρακτηρίζονται χιλιάδες εκτάσεις  δασικές  που καλύπτονται από φρύγανα και ασπάλαθους  που στο παρελθόν ήταν αγροτικού χαρακτήρα και λόγω εγκατάλειψης αναπτύχθηκε ασπάλαθος .Με αυτόν τον τρόπο λύσατε ένα μεγάλο πρόβλημα τόσο στην Κρήτη, στα Δωδεκάνησα στις Κυκλάδες , στο Βόρειο Αιγαίο όσο και σε άλλες περιοχές.

Θέλουμε να σας αναφέρουμε , ότι κάτι παρόμοιο με την Κρήτη και στα υπόλοιπα νησιά συμβαίνει και στη Σαλαμίνα,  με καλλιεργήσιμες εκτάσεις οι οποίες εγκαταλείφθηκαν και με λανθασμένες φωτοερμηνείες δασικών χαρτών του 1945 αναφέρονται ως δασικές εκτάσεις. Συγχρόνως  σας καταθέσουμε συγκεκριμένες προτάσεις  που μπορούν να βγάλουν από το σημερινό αδιέξοδο χιλιάδες ιδιοκτησίες οι οποίες βρίσκονται εντός οικιστικών πυκνώσεων.

 

Κατά την περίοδο του Πολέμου και της «κατοχής» 1940-1944  οι λίγοι κάτοικοι του νησιού 7-8 χιλιάδες λιγόστεψαν και πολλές οικογένειες έμειναν μόνες ή και στερήθηκαν από τον ανδρικό πληθυσμό.

Τα περίφημα ¨Κουλουριώτικα¨ Περιβόλια και Χωράφια έμειναν ακαλλιέργητα και μέχρι τον Οκτώβριο του 1944 που έφυγαν οι Γερμανοί γέμισαν από αφάνες , θυμάρια και θάμνους.

Έτσι  το Φεβρουάριο του 1945 που ελήφθησαν οι πρώτες αεροφωτογραφίες  (4 για όλο το νησί) από ύψος 10.000 πόδια με κλίμακα 1:42.000 δηλαδή ένα τ.χιλιοστό για 420 τ.μ)  όλες σχεδόν οι εκτάσεις του νησιού  να εμφανίζονται ως ακαλλιέργητες με διάφορα  «ακαθορίστου» είδους  άγρια- χαμηλά φυτά και χαμηλούς πόες – που σε κάποιους  «καλοθελητές» έδωσαν την ευκαιρία να τις χαρακτηρίζουν ως δασικές , χωρίς να δίδεται η δυνατότητα στους πολίτες να μπορούν να τις αντικρούσουν.

Η  παντελής έλλειψη δασικών χαρτών και δασολογίου άρθρ. 13 Ν. 998/79, δεν εμπόδισε το Δασαρχείο Πειραιά να πλημμυρίσει με τα γνωστά βελάκια τα κτηματολογικά διαγράμματα και πίνακες του Εθνικού Κτηματολογίου  για την Σαλαμίνα, που υποδεικνύουν κατά το Δασαρχείο – χιλιάδες στρέμματα «ως δασικές εκτάσεις» ενώ δεν υπήρξαν ποτέ.  Η ίδια εικόνα παρουσιάζεται  σήμερα με την ανάρτηση των δασικών χαρτών «πρασινίζοντας» τη Σαλαμίνα.

Κε Υπουργέ

Μετά από τα πιο πάνω είναι λογικό να αμφισβητούμε τους αναρτημένους δασικούς χάρτες οι οποίοι στηρίχτηκαν σε λανθασμένες φωτοερμηνείες των αεροφωτογραφιών του 1945 αφού είναι σε πολύ μικρή κλίμακα 1:42.000, ελήφθησαν από 10.000 πόδια περίπου,  είναι ασαφείς και οριακές και δημιουργούν προβλήματα , που δεν θεραπεύουν ούτε οι Α/Φ του έτους 1960 .(Απόσπασμα από την εισηγητική έκθεση Επιτροπής Αναθεώρησης του Σ. της Βουλής, περίοδος ΙΑ, Σύνοδος Γ 2007 αρ. 24 του Συντάγματος)

Μπορούμε λοιπόν εύκολα να συμπεράνουμε ότι δυστυχώς με τους  δασικούς χάρτες  που αναρτήθηκαν φαίνονται ως δασικές , εκτάσεις οι οποίες όχι μόνο δεν είναι σήμερα  δασικές , αλλά δεν υπήρξαν  ποτέ. Πρέπει να σημειωθεί ότι σήμερα οι εκτάσεις αυτές αποτελούν θαυμάσιους οικισμούς , οι οποίοι κτίστηκαν με την «βοήθεια» της κρατικής εξουσίας, αφού συνδέθηκαν με δίκτυα κοινής ωφέλειας, έγιναν δρόμοι, δρομολογήθηκε συγκοινωνία.

Eύλογο το ερώτημά μας.

Εάν οι εκτάσεις αυτές οι οποίες ήταν αγροτικές όπως τονίσαμε πιο πάνω , μετά τον πόλεμο καλλιεργούντο και δεν επωλούντο ως αγροτεμάχια, σήμερα με την σχετική σας διάταξη θα αποχαρακτηριζόταν ;

Θεωρούμε ασφαλώς ναι. 

Μεταξύ Κρήτης και Σαλαμίνας υπάρχει ένας κοινός παρανομαστής. Στην Κρήτη οι εκτάσεις εγκαταλείφθηκαν και μετά καλλιεργήθηκαν. Στη Σαλαμίνα εγκαταλείφθηκαν και μετά πουλήθηκαν ως αγροτεμάχια  όπου μετέπειτα κτίστηκαν. Κοινός παρανομαστής ότι ποτέ δεν υπήρξαν δασικές.

Δικαίως οι εκτάσεις στην Κρήτη αποχαρακτηρίζονται.  Μετά από αυτά που σας αναφέραμε πιο πάνω , δίκαιο είναι το αίτημά μας για αποχαρακτηρισμό των εκτάσεων και στη Σαλαμίνα.

Πέρα από τα στοιχεία τα οποία σας παραθέσαμε και αμφισβητούμε τους δασικούς χάρτες οι οποίοι στηρίζονται σε λανθασμένες φωτοερμηνείες  αεροφωτογραφιών 1945, θα θέλαμε να κάνουμε και τις πιο κάτω προτάσεις , οι οποίες μερικές από αυτές έχουν γίνει και από άλλους παράγοντες και φορείς, τις οποίες θεωρούμε ότι είναι σημαντικές  και θα μπορέσουν να δώσουν διέξοδο στο σημερινό αδιέξοδο, αφού προβλέπεται πάνω από 40.000 αντιρρήσεις σε κτίσματα και οικόπεδα θα έχει η Σαλαμίνα.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ:

1.Το άρθρο 24 του Συντάγματος αναφέρει: Η προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος αποτελεί υποχρέωση του Κράτους και δικαίωμα του καθενός.  Συγχρόνως όμως Νόμος ορίζει τα σχετικά με την προστασία των δασών και των δασικών εκτάσεων.

Εάν θέλουμε κε Υπουργέ να αποκαταστήσουμε μία αδικία  για το νησί της Σαλαμίνας,  όπου περιοχές δεν υπήρξαν ποτέ δασικές εκτάσεις και σήμερα χαρακτηρίζονται ως δασικές, αν θέλουμε να παρέμβουμε ρεαλιστικά στο πρόβλημα , αφού η οποιαδήποτε έκταση δεν μπορεί  σήμερα από οικισμός (οικιστική πύκνωση) να γίνει δάσος, τότε μπορούμε χωρίς να παραβιάζουμε το Σύνταγμα αλλά ερμηνεύοντας αυτό , να αλλάξουμε τον νόμο (Νόμος ορίζει τα σχετικά με την προστασία των δασών και των δασικών εκτάσεων)

Ο νόμος που ορίζει τι είναι δάσος  είναι   το άρθρο 3 του Ν. 998/1979, βάσει του οποίου η οποιαδήποτε έκταση μπορεί να χαρακτηριστεί δασική. Αντικατάσταση του ορισμού με αυτόν που χρησιμοποιεί η eurostat. Ελάχιστο εμβαδόν 5 στρέμματα και ύψος δένδρων 5 μέτρα. Χορτολιβαδικές  εκτάσεις,  θάμνοι, φρυγανότοποι, αυτοφυής βλάστηση να μην διέπονται από τις δασικές διατάξεις.

2. Το άρθρο 24 του Σ. επίσης αναφέρει:

Απαγορεύεται η μεταβολή του προορισμού των δασών και των δασικών εκτάσεων, εκτός αν προέχει για την Εθνική Oικονομία η αγροτική εκμετάλλευση ή άλλη τους χρήση, που την επιβάλλει το δημόσιο συμφέρον.

Θεωρούμε ότι το τεράστιο δημόσιο χρέος, η ανεργία, η ύφεση,   αλλά επιπρόσθετα η πανδημία η οποία έχει επιδεινώσει στο δυσχερέστερο την κατάσταση της οικονομίας, είναι σοβαρότατοι λόγοι να επικαλεστούμε για αλλαγή χρήση προορισμού των δασών, ακόμη και στην περίπτωση που θεωρούνται οι εκτάσεις  αυτές δασικές

Επικαλούμεθα το σχέδιο Πόλεως του Περάματος το οποίο εγκρίθηκε το 1984 από το ΣτΕ. Η Έκταση ήταν δημόσια δασική και οι πολίτες  δεν είχαν νόμιμα συμβόλαια  αλλά  είχαν καταπατήσει εκτάσεις. (σε αντίθεση με την Σαλαμίνα που ΟΛΕΣ  οι ιδιοκτησίες έχουν νόμιμα συμβόλαια) Το σκεπτικό του ΣτΕ ταυτιζόταν  απόλυτα με την φιλοσοφία του άρθρο 24 του Συντάγματος.

3. Πολλές ιδιοκτησίες στην  Σαλαμίνα  στην ανάρτηση των δασικών χαρτών , χαρακτηρίζονται δασικές, ενώ το μεγαλύτερο τμήμα της ιδιοκτησίας δεν είναι δασική έκταση και  ένα μόνο  πολύ μικρό τμήμα  χαρακτηρίζεται δασική . Αποτέλεσμα αυτού είναι ότι όλη η ιδιοκτησία να χαρακτηρίζεται δασική έκταση χωρίς να επιτρέπεται βάσει νόμου η κατάτμιση του οικοπέδου. Θα πρέπει με τροπολογία να δίδεται η δυνατότητα στον πολίτη να μπορεί να «ελευθερωθεί» από το μικρό τμήμα του οικοπέδου του και να εκμεταλλευτεί τη μη δασική έκταση της ιδιοκτησίας του.

4. Θα πρέπει να προχωρήσετε στην κατάργηση του άρθρου 35 του Ν. 998/79 όπως ισχύει σήμερα. Να επιτρέπονται οι αγοραπωλησίες  που εμπεριέχουν εν όλω ή εν μέρει δασικές εκτάσεις.

Δεν είναι δυνατόν σε μια κοινωνία δικαίου να μην μπορεί ο ιδιοκτήτης την περιουσία του  η οποία περιήλθε στην κατοχή του νόμιμα ( Συμβόλαιο, κληρονομιά) να μη δικαιούται να πουλήσει ή να μεταβιβάσει. Η κατάσταση περιπλέκει πολύ περισσότερο όταν οι γονείς δεν μπορούν να μεταβιβάσουν στα παιδιά τους και το περιουσιακό στοιχείο περιέχεται σε όλους τους κληρονόμους μετά θάνατον ,  με αποτέλεσμα να δημιουργούνται  τεράστια προβλήματα στις οικογένειες.

5. Με τον Ν. 2145 του 1993 άρθρ. 45 παρ.1 έχουν επιβληθεί τεράστια πρόστιμα στους πολίτες, (τα οποία φθάνουν μέχρι 1 εκατ. ευρώ στη Σαλαμίνα),  οι οποίοι έχουν κτίσει σε φερόμενες δασικές εκτάσεις (εντός οικιστικής πύκνωσης) τα  οποία συνεχίζονται  και σήμερα να αποστέλλονται ενώ υπάρχουν δικαστήρια ποινικά- διοικητικά σε εξέλιξη. 

Θα πρέπει μέχρι κύρωσης των δασικών χαρτών να ανασταλούν οι διοικητικές πράξεις κατεδάφισης , επιβολής προστίμων και κήρυξης των εκτάσεων ως αναδασωτέων που τυχόν έχουν εκδοθεί ,  λαμβανομένου υπόψη ότι ο πολίτης, ακόμη και αν οι επιτροπές αντιρρήσεων απαφανθούν  ότι οι εκτάσεις  είναι δασικές, θα μπορεί να κάνει υπαγωγή στον Ν.4685/20  και τότε αναστέλλονται όλες οι διοικητικές και ποινικές διώξεις για 30 χρόνια.

Δυστυχώς μέχρι σήμερα τα πρόστιμα και τα πρωτόκολλα κατεδάφισης συνεχίζονται να έρχονται, ενώ είναι αβέβαιο πότε θα είναι ο χρόνος που θα έχουν κυρωθεί οι δασικοί χάρτες.

6. Συμφωνούμε με την άποψη του έγκριτου δασολόγου κ. Σταματόπουλου ,

στην παράγραφο 5.3 του ΠΔ 32/2016 ορίζεται, ότι χορτολιβαδικές εκτάσεις που ΔΕΝ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΔΑΣΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ είναι αυτές που έχουν ήπιες κλίσεις (μέση κλίση 8% και μέγιστη 12%) και βρίσκονται σε υψόμετρο μεγαλύτερο  των 100 μέτρων από την επιφάνεια της θάλασσας.

Πρέπει λοιπόν η διάταξη της παρ. 5.3 του Π.Δ 32/2016 να αναδιατυπωθεί όπως περίπου ήταν στην παρ. 6 του άρθρου 3 της απόφασης Οδηγίες για την εφαρμογή του Ν.998/79 (ΦΕΚ Α’ 289/9-2-1979).

 

Α. «Ως πεδινές χορτολιβαδικές εκτάσεις (μη ορεινές ή ημιορεινές και μη κείμενες επί ανώμαλων εδαφών) που εξαιρούνται της Δασικής Νομοθεσίας, θεωρούνται οι εκτάσεις που έχουν τα χαρακτηριστικά του οικοσυστήματος ή της βλάστησης της παραγράφου 1 (του ΠΔ 3/2016) και των οποίων, σωρευτικά, το υψόμετρο δεν υπερβαίνει τα 200 μέτρα από την επιφάνεια της θάλασσας (όπως προβλεπόταν από την παραπάνω απόφαση η οποία εφαρμόστηκε πάμπολλες φορές εδώ και 40 χρόνια), η δε μέση κλίση της εδαφικής επιφάνειας δεν υπερβαίνει το 8% και η μέγιστη εδαφική κλίση δεν ξεπερνά το 12% επί του συνόλου της εδαφικής  επιφάνειας».

(ΑΥΤΟ ΘΑ ΚΑΛΥΨΕΙ ΠΟΛΛΕΣ ΤΙΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΤΗΣ ΣΑΛΑΜΙΝΑΣ ΠΟΥ ΑΝ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΧΟΡΤΟΛΙΒΑΔΙΚΕΣ ΕΚΤΑΣΕΙΣ ΛΟΓΩ ΤΟΥ ΧΑΜΗΛΟΥ ΥΨΟΥΣ ΤΟΥΣ, ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΕΞΑΙΡΕΘΟΥΝ ΑΝ ΕΙΝΑΙ ΛΙΓΟ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΑ 100 ΜΈΤΡΑ ΥΨΟΜΕΤΡΟ).

 

Β. Σε περίπτωση χορτολιβαδικών εκτάσεων επί οροπεδίων τότε ισχύουν οι παραπάνω διατάξεις με την διαφοροποίηση ότι το υψόμετρο δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 200 μέτρα από το μέσο υψόμετρο του οροπεδίου. 

 

Γ. Σε περίπτωση χορτολιβαδικών εκτάσεων επί βαθμίδων καλλιέργειας και εξακολουθούν αυτές να είναι ορατές, δεν λαμβάνεται υπ όψιν το υψόμετρο της θέσης του αγροκτήματος.  

 

Κύριε Υπουργέ

Θέλουμε να σας ευχαριστήσουμε για την απάντησή σας από 16/4  (Γραφείο υφυπουργού Περιβάλλοντος κου Αμυρά) την οποία λάβαμε και στην  στην οποία αναφέρατε, ότι ο Ν.4685/20 δίνει την δυνατότητα της υποβολή της αντίρρησης  και την υποβολή αίτησης για οριοθέτηση  μέσω ψηφιακής πλατφόρμας των οικιστικών πυκνώσεων.

Στόχος της παρούσης επιστολής μας και των προτάσεων μας είναι να μην βρεθούμε στην ανάγκη υπαγωγής στο Ν. 4685/20 διότι τότε μπορεί να υπάρχει «λύση ανακούφισης» του πολίτη , αλλά η ιδιοκτησία του θα συνεχίσει να παραμένει δασική για 30 χρόνια. Αυτή η εξέλιξη,  θα είναι όχι μόνο  μία αδικία για το νησί της Σαλαμίνας, αλλά συγχρόνως δημιουργεί εμπόδια στην ανάπτυξη του νησιού, αφού ως γνωστό η κατασκευή ζεύξης Σαλαμίνας – Περάματος σύντομα αρχίζει με ότι αυτό συνεπάγεται.

Θέλουμε τελειώνοντας να σας αναφέρουμε,  ότι εάν η κατάσταση παραμείνει ως έχει χωρίς να υπάρξουν παρεμβάσεις  ,τότε πάνω από 40.000 θα είναι οι αντιρρήσεις οι οποίες θα υποβληθούν  στη Σαλαμίνα, δυσχεραίνοντας το έργο των Επιτροπών αντιρρήσεων.

 

Με τιμή

 

Για  τον Πανσαλαμίνιο Σύλλογο

Πρόεδρος                                                         Ο Γραμματέας

Μάνος Δερτούζος                                         Τάκης Βουδούρης

 

Email enotitasalaminas@yahoo.gr

Tηλ.: 6973959584



Συνοπτικά οι προτάσεις μας έχουν ως εξής

1.Αμφισβητούμε τους δασικούς χάρτες οι οποίοι αναρτήθηκαν, διότι στηρίζονται σε εσφαλμένες φωτοερμηνείες αεροφωτογρφιών του 1945.

2.το άρθρο 24 του Σ. για την προστασία του περιβάλλοντος αναφέρει ότι Νόμος ορίζει τι είναι δάσος. Αλλαγή του άρθρου 3 του Ν. 998/79 και αντικατάσταση του oρισμού με αυτόν που χρησιμοποιεί η eurostat.

3. To άρθρο 24 του Σ. αναφέρει ότι απαγορεύεται η μεταβολή των δασών ή δασικών εκτάσεων  εκτός αν πρόκειται για λόγους εθνικής οικονομίας  και δημοσίου συμφέροντος. Η πανδημία , η ανεργία και η οικονομική κρίση βοηθούν στην επίκληση του συγκεκριμένου εδαφίου..

4. Να προωθηθεί τροπολογία όπου θα επιτρέπεται η κατάτμιση ιδιοκτησίας, όταν ο χαρακτηρισμός δασικής έκτασης αφορά μικρή έκταση της ιδιοκτησίας.

5.Αναστολή Πρωτοκόλλων ειδικής αποζημίωσης, κατεδαφίσεως και διοικητικών πράξεων μέχρι κύρωσης των δασικών χαρτών.

6. Κατάργηση του άρθρου 35 του Ν. 998/79 και να επιτρέπονται μεταβιβάσεις και αγοραπωλησίες σε ιδιοκτησίες βρισκόμενες εντός οικιστικών πυκνώσεων.

7. «Ως πεδινές χορτολιβαδικές εκτάσεις (μη ορεινές ή ημιορεινές και μη κείμενες επί ανώμαλων εδαφών) που εξαιρούνται της Δασικής Νομοθεσίας, θεωρούνται οι εκτάσεις που έχουν τα χαρακτηριστικά του οικοσυστήματος ή της βλάστησης της παραγράφου 1 (του ΠΔ 3/2016) και των οποίων, σωρευτικά, το υψόμετρο δεν υπερβαίνει τα 200 μέτρα από την επιφάνεια της θάλασσας